Ako planirate odlazak u inostranstvo automobilom i nabavili ste paket prve pomoći i neophodnu dodatnu autoopremu, trebalo bi da je proverite i uporedite sa spiskom opreme koji važi u zemlji u koju putujete. Zakon o bezbednosti saobraćaja sličan je u gotovo svim evropskim zemljama. Međutim, kazne se razlikuju, pa stručnjaci savetuju da je jedino bezbedno, ali i najjeftinije - pridržavati se svih pravila. Od dokumenata, pre svih, potreban je zeleni karton. Ako ga niste dobili uz polisu morate naknadno platiti 2.000 din, u osiguranju koje vam je izdalo polisu. Za zemlje Evropske unije obavezna je i međunarodna vozačka dozvola, koja košta, takođe, 2.000 dinara i važi tri godine. Ako se automobil ne vodi na vas, potrebno je ovlašćenje za upravljanje automobilom u inostranstvu, koje košta 1.500 din. Međunarodna vozačka dozvola nije obavezna za Hrvatsku i Sloveniju, a u Crnu Goru možete ići sa najmanje naknadno pribavljenih dokumenta.
Propisi o obaveznoj opremi automobila razlikuju se od zemlje do zemlje, pa vozači moraju da se obaveste pre nego što krenu na put. Uz zeleni karton, potrebni su međunarodna vozačka dozvola, a neke zemlje uz atest za plin traže i protivpožarni aparat.
Ako planirate odlazak u inostranstvo automobilom i nabavili ste paket prve pomoći i neophodnu dodatnu autoopremu, trebalo bi da je proverite i uporedite sa spiskom opreme koji važi u zemlji u koju putujete.
Zakon o bezbednosti saobraćaja sličan je u gotovo svim evropskim zemljama. Međutim, kazne se razlikuju, pa stručnjaci savetuju da je jedino bezbedno, ali i najjeftinije - pridržavati se svih pravila.
Od dokumenata, pre svih, potreban je zeleni karton. Ako ga niste dobili uz polisu morate naknadno platiti 2.000 din, u osiguranju koje vam je izdalo polisu.
Za zemlje Evropske unije obavezna je i međunarodna vozačka dozvola, koja košta, takođe, 2.000 dinara i važi tri godine. Ako se automobil ne vodi na vas, potrebno je ovlašćenje za upravljanje automobilom u inostranstvu, koje košta 1.500 din.
Međunarodna vozačka dozvola nije obavezna za Hrvatsku i Sloveniju, a u Crnu Goru možete ići sa najmanje naknadno pribavljenih dokumenta.
"Za Crnu Goru nije obavezan zeleni karton, ni međunarodna vozačka dozvola, a ovlašćenje je dovoljno ono koje se uzima u sudu, ili opštini. Osim ličnih dokumenata za odrasle, za predškolsku dece je dovoljna krštenica i zdravstvena knjižica, a za školarce je potreban neki dokument sa fotografijom, može i đačka knjižica", kaže Zorica Bilibajkić, iz Auto-moto saveza Srbije.
Od opreme, proverite da li ste spakovali prvu pomoć, pakovanje rezervnih sijalica, sajlu za vuču vozila i fluorescentni prsluk koji mora biti na dohvat ruke.
U slučaju da, na primer, nemate taj prsluk, koji košta dva do tri evra, rizikujete kaznu od 40 evra. Atest za plinski uređaj je neophodan, a pojedine zemlje traže i protivpožarne aparate.
"Protivpožarni aparat, od dva kilograma, traže Rumunija, Bugarska i Grčka, a za one koji imaju plin, aparat je neophodan i za odlazak u Bosnu i Hercegovinu i Makedoniju", kaže Artur Poletan iz AMSS-a.
U Austriji, Mađarskoj i Sloveniji za plaćanje putarine koriste se vinjete, koje možete da kupite odmah po prelasku granice.
Obavezno poštujte ograničenja brzine, jer su kazne rigorozne i iznose od nekoliko stotina do 1.000 evra. Na autoputevima se uglavnom toleriše prekoračenje od 10 do15 kilometara na sat, ali za više se obavezno naplaćuje kazna.